Rödgröna vill skicka räkningen till landstinget och försena förbifarten.

Stockholm växer med ett Norrköping på fyra år. Därför satsar Alliansen över 100 miljarder kronor på utbyggda vägar, spår och kollektivtrafik de kommande 12 åren. Nu vill de rödgröna ytterligare försena viktiga infrastruktursatsningar. Förbifarten behövs för att avlasta trafiken i Stockholms innerstad. Efter att i fler månader ha kritiserat Alliansen för att satsa för mycket på spår och kollektivtrafik vill de rödgröna partierna nu satsa ännu mer och de vill ta pengarna från landstinget. De säger inget om hur detta kommer att drabba sjukvården eller landets redan högsta landstingsskatt.
– Om de rödgröna ärligt ville satsa på SL skulle de inte säga nej till viktiga investeringar, lägga förslag om kraftiga besparingar på SL-trafiken och föreslå en taxa som skulle ge 10 miljoner färre SL-resor per år. Om färre åker kollektiv drabbar de oss alla med en sämre miljö.

• Pingback: Blocköverskridande överenskommelse my ass! « Edvin Ala(m) 3.0

• Pingback: Så fult, så fegt « Krohniskt

• http://www.glimp.se/candyland/eriksson/ Johan Erikssom

Hej Christer!

En sak som är lite svårt att få ur er är om (m) under kommmande valperiod vill konvertera Sveriges tyngst belastade busslinje, stombuss 4, till spårväg?

Enligt SLs verksamhetsplan fram till 2020 står ”frågan om mer spårväg i innerstan måste utredas vidare”(!) -vadå kan man fråga? -att det som sagt är Sveriges tyngst belastade busslinje och har alla förutsättningar, om inte annat har vi ett gigantiskt globalt miljöproblem!

Har jag fattat rätt så vill varken SL eller något politiskt parti satsa på detta utan man skjuter istället problemet framför sig!? Är Spårväg City bara ett sätt att visa att ni är vakna när det gäller just den linjen men sen tar det stopp med den rejäla satsningen som behövs för att locka bilisterna över till kollektivtrafiken?

Rätt luttrad efter 19 års kamp på alla partier som inte fattar att det är just i Sthlms innerstad som ett heltäckande spårvägsnät efter gängse europeisk modell skulle ge effekt och göra skillnad! Här går Sthlm en egen väg som har mycket litet att göra med det EU vi är med utan ni verkar mest, totalt sett, vilja främja bilisterna och jag kan inte direkt påstå att ni bryr er särskilt mycket om framtidens miljö då alla trängselskatter går till vägar och ni vill bygga Kungshatsleden till priset av att det inte blir några pengar kvar öht till k-trafiken.
    -Det är ett skräckscenario för mig och många andra Stockholmare!

mvh/Johan Eriksson

• Pingback: Konsten att köra över en hel region med en bulldozer « Edvin Ala(m) 3.0

• Jacob

1. Förbifarten avlastar inte Stockholms innerstad. Trängselproblemen förvärras trots förbifarten. Det vet du, för du bör ha läst länsstyrelsens infrastrukturplan.
    2. Trängeln i tunnelbanan kommer vara så allvarlig om tio år, även om förbifarten byggs, att folk inte kommer att komma med tågen. Det vet du, för det står i samma infrastrukturplan.
    3. Förbifarten kommer strukturera Stockholms bebyggelseutveckling. Nog bör vi länsinvånare få folkomrösta om en så viktig fråga! Motorvägar leder som bekant till totalt andra bebyggelsemönster än kollektivtrafikplanerad bebyggelse.
    4. 28+ miljarder. Det är oerhört mycket pengar. Nog bör alternativa investeringar utredas! Det har inte gjorts. I utredningarna kring förbifarten har ytterst dåliga alternativ presenterats. En folkomröstning skulle äntligen leda till en debatt om alternativ! Det är det politik ska handla om. Därför hoppas jag att du ställer upp för att låta regionen välja ”väg” i en folkomröstning!

• Pingback: Vad är det misslyckad egentligen? « Andreas Froby – kandidat till kommunfullmäktige i Botkyrka

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD